وزیر بهداشت در جمع اعضای اتاق بازرگانی ایران:

گروه بازرگانی- درحالی که به نظر می‌رسید بازار آشفته ارز و دلار در این روزها یکی از دغدغه‌های اصلی بخش خصوصی باشد اما روز گذشته اعضای اتاق بازرگانی ایران ترجیح دادند از کنار این اتفاقات سر بخورند اگرچه بخش خصوصی از ابتدای سال پیش‌بینی دلار 5 هزار تومانی بعد از انتخابات ریاست جمهوری را کرده بود. از این‌رو به نظر می‌رسد رکورد‌زنی قیمت دلار در آستانه عید چندان هم برای آنها عجیب و غریب نباشد. آنطور که از صحبت‌های فعالان اقنصادی بر می‌آید نرخ واقعی ارز در حال حاضر واقعی نیست. در این میان کسبه خردتر بازار معتقدند نرخ واقعی دلار از دید اعضای اتاق حتی بیشتر از پنج هزار تومان است. به همین دلیل در آخرین نشست اتاق بازرگانی که روز گذشته برگزار شد خبری از انتقادات تند و تیز بخش خصوصی نبود و اتاق بازرگانی ترجیح داد میزبان وزیر بهداشت باشد.
در این جلسه هیات رییسه اتاق ایران به نمایندگی از فعالان اقتصادی مشکلات و مسایل مرتبط با حوزه بهداشت و سلامت را مطرح کردند. در این نشست حسین سلاح‌ورزی نایب‌رییس اتاق ایران گفت که در سال‌های گذشته شاهد پرداخت بخش بزرگی از مطالبات بخش خصوصی از وزارت بهداشت از طریق اسناد خزانه یا اوراق مشارکت بودیم اما این اوراق بدون در نظر گرفتن قدرت خرید آنها، پرداخت می‌شود. در این میان وزیر بهداشت نیز در پاسخ گفت: اعتقادی به پرداخت اسناد خزانه ندارم.
تجارت غذای حلال
غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران در نشست صبحانه کاری اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی گفت: مهم‌ترین سرمایه هر کشوری نیروی انسانی آن کشور است و شاید تاثیرگذارترین موضوع مهم بر مسایل انسانی مساله بهداشت، درمان و تغذیه باشد.


رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: بخش خصوصی و بخش مردمی مخصوصا فعالان اقتصادی در طول سال‌های گذشته براساس مسوولیت‌ اجتماعی در بخش درمان کارهای قابل توجهی انجام داده‌اند و نمونه آن تشکیل موسسات نیکوکاری است که در جهت بهره‌وری بیشتر نیازمند تعامل بین بخش خصوصی و وزارت بهداشت است.
شافعی اظهار داشت: همچنین در بخش غذا و صنایع غذایی به دلیل موقعیت‌های قابل توجه کشورمان از پتانسیل خوبی برای فعالیت‌های برون‌مرزی برخوردار هستیم و در بخش صنایع غذایی هم از این پتانسیل خوب برخوردار هستیم.
وی به بخش گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: در بخش پزشکی در حال به دست آوردن نقاط مطلوب هستیم و کشورهای اطراف ایران هم نیازمند استفاده از این ظرفیت کشورمان هستند، بنابراین لازم است که این بخش با همکاری وزارت بهداشت و بخش خصوصی توسعه یابد.
شافعی به تجارت غذای حلال اشاره کرد و گفت: در حالی که این تجارت در دنیا رو به گسترش است اما ایران از تجارت در این بخش سهم بالایی ندارد که امیدواریم با تعامل بین بخش خصوصی و وزارت بهداشت این بخش هم فعال‌تر شود.
اعتقادی ندارم
حسن قاضی‌زاده‌‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخشی از سخنان خود به مطالبات بخش خصوصی از این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: «من به عنوان وزیر پیش از این هیچ اطلاعی از مقوله اوراق مشارکت و اسناد خزانه و پرداخت آنها در عوض طلب بخش خصوصی نداشتم و معتقدم حتی اگر برای بازپرداخت مطالبات بخش خصوصی از بانک‌ها استقراض کنیم، بهتر از این
اسناد است.»
وی افزود: هرچند مسوولان قائل به رایج بودن این مکانیسم در بسیاری کشورها و اقتصادها هستند، اما اگر بخواهیم حکم شرعی نیز صادر کنیم، روزی که بخش خصوصی به ما جنس فروخت اصلا صحبتی از اوراق مشارکت یا معوقات یک یا چند ساله نبود.
قاضی‌زاده‌‌هاشمی بیان داشت: رییس‌جمهور‌ نیز خزانه و سازمان برنامه‌و‌بودجه را از پرداخت اوراق خزانه در عوض مطالبات بخش خصوصی برحذر داشته و امیدوارم به این خواسته ایشان جامه عمل پوشانیده شود.
بر اساس این گزارش، 24 دی‌ماه گذشته به منظور تحقق اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله، قوانین و برنامه‌های توسعه اقتصادی- اجتماعی کشور و در اجرای فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر توسعه علمی و فناوری و تقویت اقتصاد مقاومتی و توسعه صنعت کشور و بالندگی اقتصاد دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت‌های متقابل موجود در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، تفاهمنامه همکاری بین این دستگاه‌ها تدوین و مبادله شد.
پرداخت مطالبات
همچنین حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رییس اتاق ایران در نشست اعضای هیات‌رییسه اتاق ایران با سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت افزود: در سال‌های گذشته شاهد پرداخت بخش بزرگی از مطالبات بخش خصوصی از وزارت بهداشت از طریق اسناد خزانه یا اوراق مشارکت بودیم اما این اوراق بدون در نظر گرفتن قدرت خرید آنها، پرداخت می‌شود.
وی تاکید کرد که دولت باید حداقل معادل نرخ سود بانکی را برای جبران قدرت خرید این اوراق در پرداخت مطالبات لحاظ کند.
سلاح‌ورزی با اشاره به مقررات‌زدایی و بهبود فضای کسب‌و‌کار در کشور گفت: وزارت بهداشت استقبال چندانی از این موضوع نداشته و بیشتر کارشناسان این حوزه قائلند که بستر مقررات‌زدایی در این حوزه در کشور فراهم است.
وی با اشاره به اتخاذ برخی تصمیم‌ها از سوی وزارت بهداشت گفت: در موضوع پالم، در سال‌های گذشته سیاست‌های کنترل واردات به درستی از سوی وزارتخانه اتخاذ شد و واردات آن از سالانه 750 هزار تن به کمتر از 450 هزار تن رسید.
نایب‌رییس اتاق ایران افزود: اما در مقطع دیگر، فعالان اقتصادی این حوزه با افزایش تعرفه واردات پالم به 40 درصد مواجه شدند که در مجموع این سیاست‌ها ناپایداری و از بین رفتن ثبات در بازار را به دنبال داشت.
حاکمیت داروسازان بر صنعت غذا
جمال رازقی‌جهرمی رییس اتاق بازرگانی شیراز نیز در این نشست اظهار داشت: اشکال اساسی در حوزه صنعت غذا وجود دارد، وزارت بهداشت را به عنوان مسوول سلامت نمی‌بینیم و داروسازان را حاکم بر صنعت غذا می‌دانیم و اگر می‌گوییم پیشگیری بهتر از درمان است، پس چرا داروسازان حاکم بر صنعت غذا هستند و فلسفه این موضوع مشخص نیست.
وی بیان کرد: چرا متخصصان صنعت عذا در بخش بهداشت حاکم بر صنعت غذا نمی‌شوند و نتیجه آن تعطیلی برخی از آب معدنی‌ها می‌شود؟ آیا آب لوله‌کشی شهرها کیفیت بالاتری از آب بسته‌بندی دارد؟ که کارخانه چندین و چند ساله آب معدنی را تعطیل می‌کنیم.
وی خطاب به وزیر بهداشت حاضر در جلسه افزود: تناقض بین بخش‌های مختلف شما در وزارتخانه وجود دارد و بخش حاکم در صنعت شما انگار در سوییس قرار دارد و بخش حاکم بر صنف انگار در افغانستان قرار دارد و فاصله تا این اندازه است.
رازقی اظهار داشت: تولید‌کنندگان به طور کلی با بحران قیمت تمام شده مواجه هستند و اقدامات سوییس‌گونه وزارت بهداشت در بخش صنعت و غذا هزینه‌های زیادی را بر این بخش وارد می‌کند.
وی همچنین گفت: خواهش ما از وزارت بهداشت این است که بر مساله قاچاق محصولات سلامت‌محور نظارت اساسی شود.
بروکراسی زائد
در ادامه این نشست علی صابری دبیر انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ گفت: دست بوروکراسی اداری از نصب لوگوی حلال بر محصولات تولید کشورمان باید حذف شود.
وی در مورد رفع مشکل خمیر مرغ اظهار داشت: این مشکل با درایت دوستان در سازمان غذا و دارو حل شده، اما مشکل جدیدی تحت عنوان هورمون شروع
شده است.
صابری بیان داشت: سال‌هاست که ما مجادله علمی در این زمینه با پزشکان در وزارت بهداشت داریم که در تولید مرغ از هورمون استفاده نمی‌شود و عملا پذیرفه شده است، اما نمی‌دانم چرا هر چند یک‌بار این بحث دوباره مطرح می‌شود و در حال حاضر مدیر نظارت بر غذا و دارو استان خراسان‌شمالی مصاحبه‌ای داشته است که در تولید مرغ از هورمون استفاده می‌شود.